PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS MELALUI STORYTELLING CERITA RAKYAT KEPADA MAHASISWA ALIYAH PONDOK PESANTREN DARUL MURSYIDI SIALOGO
Main Article Content
Abstract
Story telling is a way of learning that has been used since ancient times and has become a very important learning tool. The teacher tells a story or literary work through story telling and the students do too. Morrow explained that story telling is an activity is fun and stimulates the imagination of students. The reason of teams took this theme was very well known in the North Sumatera region, especially the Mandailing Natal community and story telling was a way of learning that has been used since ancient times and has become a very important learning tool. The teacher conveys a story or literacy work through storytelling and the students do likewise. In addition to make this learning not monotonous, the teacher making groping into several groups then teacher shares English text which contains the story of Sampuraga to each group and tells the students to underline what they know the meaning of as many as 20 words in a period of 15 minutes and the teacher monitors students’ activities. After that, each group wrote down the vocabulary and meanings on the whiteboard in turn so that the students could understand the contents of the story about sampuraga.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mengirimkan naskahnya pada Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat telah memahami ketentuan yang berlaku pada jurnal ini. Jika naskah tersebut diterbitkan, hak cipta artikel itu akan diserahkan kepada Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor sebagai penerbit jurnal tersebut.
Hak cipta ini meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyiarkan artikel dalam berbagai bentuk media. Reproduksi sebagian atau keseluruhan isi jurnal ini dan segala yang melekat padanya haruslah dengan seizin Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor.
Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor, Dewan Editor, dan Reviewer berusaha menjamin agar tidak terjadi kesalahan atau penyimpangan dalam penyajian data dan pernyataan yang dikutip pada jurnal. Dalam hal naskah yang termuat berisi penghargaan pada pihak-pihak tertentu sebagai donatur atau sponsor, itu merupakan bagian yang terpisah dari Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan menjadi kepentingan penulis dengan pihak sponsor.
Semua artikel yang dimuat dalam jurnal ini bersifat Open Access dan bebas dibaca, diunduh, dan disebarluaskan oleh para pembaca selama tidak mengabaikan lisensi yang diacu oleh Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat: yaitu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0.
References
Childhood Education Journal, Vol. 32,No. 3, December 2004.
Nurgiyantoro, Burhan. 2007. Penilaiandalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.
Pamungkas, Sri. 2012. Bahasa Indonesia dalam Berbagai Perspektif. Yogyakarta: Andi Offset.
Pratiwi, Dwi. 2010. Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia dengan Kegiatan Bercerita, Sebuah Alternatif untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar dan Lokakarya Nasional:Penelitian Tindakan Kelas dalam Perspektif Etnografi Program Magister Liguistik
Undip, 2 Oktober 2010: 170-187.
Santosa, Puji. 2009. Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta:Universitas Terbuka.
Santrock, John W. (2007). Psikologi Pendidikan.Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sarwiji Suwandi. 2009. Assesmen Dalam Pembelajaran. Surakarta: Mata Padi Presindo.
Slamet, St. Y. 2007. Dasar-dasar Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Di Sekolah Dasar. Surakarta: LPP dan UNS Press.
Strickland, Dorothy S., Galda, L., & Cullinan, Bernice E. (2007). Language Arts: Learning and Teaching. Thompson Wadsworth.
Tarigan, Henry Guntur. 1993. Berbicara.Bandung : Angkasa.Tompkins, Gail E. & Hoskisson,
Kenneth. (1995). Language Arts: Content and Teaching Strategies. New Jersey: Prentince Hall.
Wright, C,.Bacigalupa, C,. Black, T,. Burton, M. 2008. Window into Children Thingking: A Guide to Storytelling and Dramatization. Early Childhood Education
J (2008) 35: 363-369.