Bimbingan Belajar Gratis Mata Pelajaran Matematika Tingkat SD di Yayasan Kencana Bakti Semesta (YKBS) Badung Bali
Main Article Content
Abstract
Parents' hope for their children pursuing formal education is to get maximum test scores and graduate with good grades. Thus, some efforts are made by parents to increase children's understanding of learning. Non-formal education at tutoring institutions is one of the parents' efforts. However, not all parents can provide tutoring facilities through non-formal institutions. Concrete steps are needed from various elements of society to overcome these problems, one of which is a lecturer. Lecturers carry out community service (PKM) by giving free mathematics tutoring at the elementary level within the Badung Bali Kencana Bakti Semesta Foundation (YKBS). The PKM aims to develop good learning habits, increase learning motivation, and increase learning achievement in mathematics. Tutoring is carried out 14 times, held on Wednesdays and Saturdays. The material provided refers to the students' textbooks and worksheets. A series of activity methods, namely (1) warming up through giving motivation to learn (2) explaining the material, (3) questions and answers, (4) quiz, (5) giving gifts, (6) giving post-test. The PKM activity can improve students' learning outcomes, as shown by the post-test results. The development of student motivation also shows good results, shown by the enthusiasm of students who ask for continuous tutoring activities.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mengirimkan naskahnya pada Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat telah memahami ketentuan yang berlaku pada jurnal ini. Jika naskah tersebut diterbitkan, hak cipta artikel itu akan diserahkan kepada Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor sebagai penerbit jurnal tersebut.
Hak cipta ini meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyiarkan artikel dalam berbagai bentuk media. Reproduksi sebagian atau keseluruhan isi jurnal ini dan segala yang melekat padanya haruslah dengan seizin Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor.
Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor, Dewan Editor, dan Reviewer berusaha menjamin agar tidak terjadi kesalahan atau penyimpangan dalam penyajian data dan pernyataan yang dikutip pada jurnal. Dalam hal naskah yang termuat berisi penghargaan pada pihak-pihak tertentu sebagai donatur atau sponsor, itu merupakan bagian yang terpisah dari Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan menjadi kepentingan penulis dengan pihak sponsor.
Semua artikel yang dimuat dalam jurnal ini bersifat Open Access dan bebas dibaca, diunduh, dan disebarluaskan oleh para pembaca selama tidak mengabaikan lisensi yang diacu oleh Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat: yaitu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0.