ANALYSIS OF FACTORS INFLUENCING CONSUMERS' PURCHASING DECISIONS AT DINAR PHOTOCOPY IN KUTAGANDOK KARAWANG
DOI:
https://doi.org/10.32938/ie.v7i1.9228Keywords:
Perception, Convenience, Comfort, Product Variety, Service Quality, Purchase DecisionAbstract
Photocopy businesses continue to survive amid digital technology advancements. However, intense competition and changes in consumer behavior present challenges for business owners. The fluctuations in customer numbers and revenue at Dinar Photocopy throughout 2023 indicate the presence of specific factors influencing consumer purchasing decisions. Therefore, this study aims to analyze the key factors affecting purchasing decisions at Dinar Photocopy to help business owners develop more effective marketing strategies. The objective of this research is to identify the factors influencing purchasing decisions at Dinar Photocopy. Research methodology is essentially a scientific approach to obtaining data for specific purposes and applications. This study employs a quantitative descriptive method. The findings reveal that perception, convenience, product variety, and service quality each have a positive and significant influence on purchasing decisions, while ease of access has a positive but insignificant effect. Furthermore, when considered simultaneously, the factors of perception, ease of access, convenience, product variety, and service quality collectively have a positive and significant impact on purchasing decisions.
References
Afifah Fathiin L. N. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Membeli Produk Di Waroeng Spesial Sambal “SS” Condongcatur Timur. Jurnal Pendidikan Teknik Boga.
Agustini, Ni Kadek Devi Aprillia. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Membeli Di Online Shop Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Angkatan Tahun 2012. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha Volume 9 No. 1.
Ainiyah, S., Ashriana, A., & S, W. (2022). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, KENYAMANAN DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI CAFÉ KOFIBRIK BALONGSARI KOTA MOJOKERTO. OPTIMA, 6(2), 31-37. doi:https://doi.org/10.33366/optima.v6i2.4004
Alma, Buchari. 2013. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Anisa Putri Rahmani. (2022). Pengaruh Kenyamanan dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan melalui Keputusan Pembelian Sebagai Variabel Intervening . Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 4(7), 988–1001. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v4i7.1335
Hermanto, H., Corrina, F., & Supriyadi, A. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Dan Dampaknya Pada Kelangsungan Usaha Mikro Kecil Menengah Pada Usaha Fotocopy Sekecamatan Rengat. Jurnal Manajemen dan Bisnis.
Hanum dan Wiwoho. (2023). Pengaruh Kepercayaan Konsumen, Kemudahan Penggunaan, dan Keamanan Transaksi Terhadap Keputusan Pembelian Online: Studi pada Pengguna Shopee di Kabupaten Kebumen. (2023). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 5(4), 465-480. https://doi.org/10.32639/jimmba.v5i4.478
Hansen, C., & Saputra, A. (2023). Pengaruh Keragaman Produk, Kualitas Produk, dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian Mobil Hyundai pada PT Pionir Auto Mobil. Jurnal Disrupsi Bisnis, 6(5), 551–562. https://doi.org/10.32493/drb.v6i5.30515
Isnan, Nandini Aisyah. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Proses Keputusan Pembelian Sepatu Vans (Studi Konsumen di Outlet Mal Kota Kasablanka). Jurnal STEI Ekonom
Kotler, P .,& Armstrong, G (2001). Prinsip-prinsip Pemasaran. Jakarta:Prenhallindo
Kotler, P. (2004). Manajemen Pemasaran . Jakarta : PT. Indeks.
Kotler, Philip dan Keller. (2007). Manajemen Pemasaran, Edisi 12 Jilid 1. Jakarta: PT Indeks.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th Editi). Pearson Education Limited.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing (17th Editi). Pearson Education, Inc.
Kristiningrum et al., 2015. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pada Toko On-Line 4 Fashion Lovers Surabaya. Jurnal e- SOSPOL
Mantara, Made Abi. Yulianthin, Ni Nyoman. (2022). Faktor-Faktor Yang Menentukan Keputusan Pembelian Secara Online Di Bukalapak Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Undiksha. Prospek: Jurnal Manajemen dan Bisnis, Vol. 4 No. 2.
Mardiana, Dian. Sijabat, Rosdiana. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian. Widya Cipta: Jurnal Sekretari dan Manajemen Volume 6 No. 1
Mubarok, M. N., & Wiyadi, W. (2024). PENGARUH MOTIVASI, GAYA HIDUP DAN PERSEPSI KONSUMEN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK FASHION MELALUI SOCIAL MEDIA. JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA, 8(1). https://doi.org/10.29040/jie.v8i1.11482
Rifa Ulviani, & Tedi Pitri, S.IP., MM. (2021). PENGARUH PERSEPSI, KONSEP DIRI, DAN GAYA HIDUP TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA PERHIASAN DI TOKO EMAS PULAU INDAH: Manajemen Sumber Daya Manusia. Jurnal Mahasiswa Manajemen, 2(2), 1–18. https://doi.org/10.55651/jmm.v2i2.195
Rindang Pambudi, F., Pratiwi, A. R., & Ulya, W. (2023). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI ANGKRINGAN D’JUGURAN PURBALINGGA . DFAME Digital Financial Accounting Management Economics Journal, 1(1), 21–24. https://doi.org/10.61434/dfame.v1i1.9
Sari, Yakut Dekrita. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Dalam Membeli Produk Industri Garment. Bali: Universitas Udayana
Sihombing, Ingrid Firja Balinda. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Di Sun Supermarket Medan. Skripsi. Medan: Universitas Medan Area.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : CV. Alfabeta.
Susan Alicia Darado. Meysa Ida Mangerongkonda. Ronaldo J P Siahaan. (2023). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Tempat Foto Copy Partidol Kota Sorong. Jurnal Riset dan Inovasi Manajemen Vol.1, No.3
Susanto, Rudy. Pangesti, Indah. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Kampung Cilangkap Kota Depok Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Di Online Shop. Journal Of Applied Business And Economic (JABE) Vol. 8 No. 2 (Desember 2021) 182-189.
Ula, L. S. (2024). Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian pada Seblak dan Baso Aci Dapur Azka, Jakarta Barat. SOCIORA: The Journal of Social Sciences and Humanities, 1(2), 197–208. https://doi.org/10.33753/sociora.v1i2.18
Widiastuti, Hesti. Widowati, Sri Yuni. 2014. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Mie Jakarta 69, Jl. MT. Haryono No. 914B, Semarang). Fokus Ekonomi Vol. 9 No. 1
Widayanto, Mutinda Teguh. Haris, Abdul. Syarifah, Lailatus. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian (Studi Pada PT Pos Indonesia Cabang Probolinggo). Manajemen dan Kewirausahaan, 2023, 4(1), 29-40.
Yudha, Eka Purna. Zahira, Ghaitsa. Gabero, Sandy. (2024). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Di Shopee. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh Volume 11, Nomor 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Inspirasi Ekonomi : Jurnal Ekonomi Manajemen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.







