Student Empowerment SMAN 5 Sigi: Geoliteracy, Local Wisdom, and Disaster Preparedness

Authors

  • Widyastuti Widyastuti Universitas Tadulako
  • Amalia Novarita Universitas Tadulako
  • Suwarni Universitas Tadulako

DOI:

https://doi.org/10.32938/bc.8.1.2025.16-23

Keywords:

Geoliteracy, Disaster, Local Wisdom, Poster

Abstract

This literacy empowers communities to devise fitting strategies and actions in line with their specific conditions. Local knowledge-based disaster literacy plays a crucial role during disasters. Consequently, it can decrease disaster impact, raise community resilience, and facilitate recovery in the aftermath. This service aims to assess students' level of geoliteracy about disaster-related information and encourage them to craft disaster education posters informed by local wisdom. This program relies on mentoring and demonstrations, designed to employ clear and accessible language for the students. Implementing geoliteracy services for students at SMA Negeri 5 Sigi, specifically making disaster education posters based on local knowledge, is an effective method to enhance students' comprehension of disaster mitigation while preserving the surrounding culture.

References

Adiputra, W. M. (2008). Literasi Media dan Interpretasi atas Bencana.pdf. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 11(3), 287-414.

BPS Kabupaten Sigi. (2022). STATISTIK DAERAH KABUPATEN SIGI 2022. Biro Pusat Statistik Kabupaten Sigi. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

Fernandez, A. J. (2024). Penguatan Pemahaman Implemantasi Kurikulum Merdeka Bagi Komite Pembelajaran. Bakti Cendana, 7(1), 76-82. https://doi.org/10.32938/bc.7.1.2024.76-82

Indonesia Literacy Level in the World, Ranking 62 out of 70 Countries - Amir Machmud Library (kemendagri.go.id)

Marlyono, S. G., Pasya, G. K., & Nandi. (2016). Peranan Literasi Informasi Bencana Terhadap Kesiapsiagaan Bencana Masyarakat Jawa Barat. Jurnal Pendidikan Geografi, 16(2), 116-123.

https://doi.org/10.17509/gea.v16i2.4491

Mustofa, M. (2020). Pendidikan Kebencanaan Berbasis Kearifan Lokal Dalam Penguatan Karakter Siapsiaga Bencana. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 4(2), 200-209. https://doi.org/10.29408/geodika.v4i2.2776

Novarita, A., Ferdi, Suryono, H., & Lusikoy, F. G. (2020). Eksistensi tradisi Nosemparaka manu di tengah masyarakat Desa Wombo Kecamatan Tanantovea Kabupaten Donggala.

Novarlia, I. (2013). Model Pembelajaran Berbasis Literasi Geografi Dalam Upaya Membangun Kecerdasan Ruang Peserta Didik (Vol. 53, Issue 9) [Universitas Pendidikan Indonesia]. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Pahleviannur, M. R. (2019). Edukasi Sadar Bencana Melalui Sosialisasi Kebencanaan Sebagai Upaya Peningkatan Pengetahuan Siswa Terhadap Mitigasi Bencana. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 29(1), 49-55. https://doi.org/10.23917/jpis.v29i1.8203

Priyowidodo, G., & Luik, J. E. (2013). Literasi Mitigasi Bencana Tsunami untuk Masyarakat Pesisir di Kabupaten Pacitan. Ekotrans, 13(1), 47-61. https://erepo.unud.ac.id/id/eprint/21432/1/8ab08cad8d0229afd065504424d53330.pdf

Putri, A., Putri, F., & Suprihani, E. (2021). Pengelolaan Tanah dan Air Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mencegah Bencana Alam Longsor. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 1, 141-146. https://doi.org/10.30595/pssh.v1i.88

Qurrotaini, L., Amanda Putri, A., Susanto, A., & Sholehuddin, S. (2022). Edukasi Tanggap Bencana Melalui Sosialisasi Kebencanaan Sebagai Pengetahuan Anak Terhadap Mitigasi Bencana Banjir. AN-NAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 35. https://doi.org/10.24853/an-nas.2.1.35-42

https://doi.org/10.24853/an-nas.2.1.35-42

Rosyida, A., Aziz, M., Firmansyah, Y., Setiawan, T., Pangesti, K. P., & Kakanur, F. (2023). Profil Kebencanaan Daerah Tahun 2022 (Vol. 2). Pusat Data Informasi dan Komunikasi Kebencanaan (BNPB).

Suwarni. (2019). Nilai-nilai kearifan lokal Ritual Maccera' Tappareng Dalam Danau Tempe, Kelurahan Kaca, Kecamatan Marioriawa, Kabupaten Soppeng.

Talan, M. R., Lein, A. L., & Nahak, K. B. (2020). Pemanfaatan Infografis Dalam Gerakan Literasi Sekolah Di Smk. Bakti Cendana, 3(2), 85-91. https://doi.org/10.32938/bc.v3i2.555

Umasangadji, F. M., Suhada, D., Ratu, N. C., & Widiastuti, T. (2024). Rancang Bangun Website Profil Sebagai Sarana Penyebaran Informasi dan Promosi di SMA Negeri 9 Kupang. Bakti Cendana, 7(1), 21-29. https://doi.org/10.32938/bc.7.1.2024.21-29

Wijaya, R. C. (2021). Potensi Banjir Bandang Pada Wilayah Sigi Sulawesi Tengah Indonesia. Borneo Engineering, 5(2). https://doi.org/10.35334/be.v5i2.1838

Downloads

Published

2025-02-28

How to Cite

Widyastuti, W., Novarita, A., & Suwarni. (2025). Student Empowerment SMAN 5 Sigi: Geoliteracy, Local Wisdom, and Disaster Preparedness. Bakti Cendana, 8(1), 16–23. https://doi.org/10.32938/bc.8.1.2025.16-23

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.