Pendampingan Pemanfaatan Media Sosial dalam Meningkatkan Branding Pada UMKM Toko Olahraga Menang Jaya Putra
DOI:
https://doi.org/10.32938/bc.8.1.2025.73-84Keywords:
UKM, Social Media, BrandingAbstract
Small and medium enterprises (SMEs) are an important sector in the country's economy. Thus, SMEs need to get support for their development. This community service activity aims to provide training and assistance to MSMEs at Menang Jaya Putra Sports Stores in utilizing digital marketing as a marketing strategy to reach more markets and strengthen the branding of Menang Jaya Putra Sports Stores. In this case, through the use of social media, namely Instagram and websites. The series of community service activities in creating Instagram and websites starts from the observation, planning, implementation and evaluation stages. The result of this community service activity is that MSME partners become more knowledgeable and understand how to manage Instagram and websites so that they can participate in the important role of digital marketing.
References
Agustina, L. (2020). Viralitas Konten Di Media Sosial. Majalah Ilmiah Semi Populer Komunikasi Massa, 1(2), 149-160.
Anugrah, R. J. (2020). Efektifitas Penerapan Strategi Online Marketing oleh UMKM dalam masa PSBB COVID-19. Jurnal MANOVA, 2(2), 55-65. https://doi.org/10.15642/manova.v3i2.302
Cahyaningrum, Y., Puspanda, Ratna, D., Irhaditanto, B., Zainudin, M., Saputra, Fajar, A., & Shulton, F. (2023). Pelatihan Pembuatan Website Wix Untuk Umkm. Pengabdian …, 1(02), 80-84.
Faris, A., & Himawan, I. (2019). Digital Marketing : Peningkatan Kapasitas dan Brand Awareness Usaha Kecil Menengah. Jurnal Analisis Bisnis Ekonomi, 17(2), 85-103. https://doi.org/10.31603/bisnisekonomi.v17i2.3030 Kata
Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 61-76. https://doi.org/10.26533/jmd.v1i2.175
García, J. J. L., Lizcano, D., Ramos, C. M. Q., & Matos, N. (2019). Digital Marketing Actions that Achieve a Better Attraction and Loyalty of Users: An Analytical Study. Future Internet, 11(6), 1-16. https://doi.org/10.3390/fi11060130
Hadi, D. F., & Zakiah, K. (2021). Strategi Digital Marketing Bagi UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) untuk Bersaing di Era Pandemi Strategi Digital Marketing Bagi UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) untuk Bersaing di Era Pandemi. Competitive, 16(1), 32-41. https://doi.org/10.36618/competitive.v16i1.1171
Indrapura, P. F. S., & Fadli, U. M. D. (2023). Analisis Strategi Digital Marketing Di Perusahaan Cipta Grafika. Jurnal Economina, 2(8), 1970-1978. https://doi.org/10.55681/economina.v2i8.699
Izaak, W. C., Ulul Denisya, F. ", Pratama, G. I., Nurdianty, F. D., Pradana, N. A., & Prayoga, D. (2022). Optimalisasi Digital Marketing Melalui Instagram Sebagai Strategi Pemasaran Produk UMKM di Kelurahan Medokan Semampir Kota Surabaya. Karya Unggul: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 152-160.
Mavilinda, H. F., Nazaruddin, A., Nofiawaty, N., Siregar, L. D., Andriana, I., & Thamrin, K. M. H. (2021). Menjadi "UMKM Unggul" Melalui Optimalisasi Strategi Pemasaran Digital dalam Menghadapi Tantangan Bisnis di Era New Normal. Sricommerce: Journal of Sriwijaya Community Services, 2(1), 17-28.
https://doi.org/10.29259/jscs.v2i1.29
Novrianda, H., Shar, A., Fitri, M., & Muttaqin, F. (2023). Implementasi Teknologi Pemasaran Digital Dalam Peningkatan Penjualan Produk-Produk Kelompok Disabilitas Di Kota Bengkulu. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 263. https://doi.org/10.24198/kumawula.v6i2.42532
Nurpratama, M., & Anwar, S. (2020). Penerapan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) di Kelurahan Karangmalang Kecamatan Indramayu Kabupaten Indramayu. Jurnal Investasi, 6(2), 87-102. https://doi.org/10.31943/investasi.v6i2.83
Riska Amalia, Siti Syaodah, Susilawati Susilawati, & Riki Gana Suyatna. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Studi Kasus Batik Tedjo. Jurnal Manuhara : Pusat Penelitian Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 295-301. https://doi.org/10.61132/manuhara.v2i1.568
Samosir, A., Tambunan, J., Sihombing, C., & Nanda, F. (2022). Pembekalan Umkm Di Masa Pandemi Dengan Menggunakan Media Sosial Dalam Meningkatkan Penjualan. Escaf, 218-230.
Taufiq, M., Lubis, M., & Refiadi, G. (2023). Optimalisasi Bisnis Digital Dengan Pendampingan Sebagai Perencanaan Strategi Pemasaran UMKM Ranting Muhammadiyah Tasikmalaya. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 1737-1744. 10.31949/jb.v4i3.5105
Yulia, N. M., & Zuhriyah, A. (2022). Pelatihan Digital Marketing Dalam Rangka Pemulihan Ekonomi Masyarakat Desa Ngguyangan Di Masa Pandemi Covid-19. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 468-473. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i2.4391
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bakti Cendana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Semua artikel yang dimuat dalam jurnal ini bersifat Open Access dan bebas dibaca, diunduh, dan disebarluaskan oleh para pembaca selama tidak mengabaikan lisensi yang diacu oleh Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat yaitu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0.








