SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK PADA MATERI BIOLOGI
Abstract
Media in learning is very helpful in launching teaching and learning activities to achieve learning objectives. There are various types of media that can be used in learning activities, one of which is comic media. However, not all material can be delivered with these media, so an article review is needed to summarize the results of previous research related to the use of comic media using the systematic literature review method. The purpose of this study is to find out biology material that has used comic media and the influence of the development and application of comic media in biology learning, so that it can be used as a reference in determining learning media, especially comics, which are in accordance with learning materials. This study examined 23 journal articles with a span of the last 12 years related to the development or use of comic media both at the junior high / high school level on biological material. The result of the article review is that there are 16 biological materials that have used comic media. While the development of comic media shows the average results of validation with valid categories, usage tests with very good categories and the feasibility of comic media shows decent categories. The application of comic media shows the results of increasing learning outcomes, learning motivation and learning implementation.
References
Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233-242.
Cahyadi, Ani, (2019). Pengembangan Media Dan Sumber Belajar: Teori Dan Prosedur. Serang: Laksita Indonesia.
Darmawan, E, Yusnaeni, Nur Ismirawati,& Rizal, H Ristanto (2020). Stategi Belajar Mengajar Biologi. Magelang: Pustaka Rumah C1nta.
Hasan, M, Milawati, Darodjat, Tut K Harahap, Tasdin Tarim, Ahmad M Anwari, Azwar Rahmat, Masiana, I Made Indra, (2021). Media Pembelajaran, Klaten: Tahta Media Grup.
Hidayat, W.N., Tri, A.S., Patmanthara, & Chrismon Dwi. (2019). Peningkatan Keterampilan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Untuk Guru SMK. Jurnal Graha Pengabdian. 91-103.
Indriani, Ratna & Zaenal Abidin (2022). Literature Review: Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Wahana Pendidikan. 9(2), 139-148.
Karmiani, S. (2018). Penggunaan Media Komik Berbahasa Inggris Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas VIII SMP N 3 Teluk Kuantan. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 2(6), 883.
Lestiani, Winda, Orbit Thomas, Beta Centauri,F.L, Krisnayadi Toendan (2021). Pengembangan Media Komik Digital “Bahaya Virus” Pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Teknologi Pendidikan. 14 (2). 125-131.
Lijiana, Ruqiah, G.P.P., Eko S. W., (2018). Respon Siswa Terhadap Media Pembelajaran Komik Pada Materi Ekologi Di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa. 7(3).
Muflikhatur R., Wan, S. (2015). The Development Of Comic As Media Learning For Scince 8th Grade Junior School At Subject Transportation System, Jurnal Ilmu Pendidikan Biologi. 7-8.
Narestuti, A.S., Diah, S., Umi, N., (2021) Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2). 305-317.
Nasution, A. E. (2019). E-Kompen (Elektronik-Komik Pendek) Sebagai Solusi Cerdas Dalam Meningkatkan Minat Baca Masyarakat Indonesia Di Era Digital. IQRA`: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 13(1), 105
Ntobuo, N. E., Arbie, A., & Amali, L. N. (2018). The Development Of Gravity Comic Learning Media Based On Gorontalo Culture. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(2), 246–251
Nugraha, A. (2017). Pengembangan Media Komik Motivasi Berprestasi Sebagai Layanan Bimbingan Pribadi Bagi Siswa SMP Muhammadiyah 1 Godean. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 3(6), 465–473.
Prastowo, Andi. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Purnama, Unty Bany, Mulyoto, Deny T.A. (2015). Pengguaan Media Komik Digital Dan Gambar Pengaruhnya Terhadap Prestasi Belajar IPA Ditinjau Dari Mnat Belajar Siswa. Journal TEKNODIKA, 13 (2).
Purwanto, D. & Yuliani. (2013). Pengembangan Media Komik IPA Terpadu Tema Pencemaran Air Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Pendidikan Sains E-Pensa. 1 (1): 71-76.
Putra, Aan & Ines F.M. (2021). Systematic Literature Review: Media Komik dalam Pembelajaran Matematika. MATHEMA JOURNAL. 3(1), 30-43.
Putri, L. A., & Dewi, P. S. (2020). Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif Pada Materi Garis Singgung Lingkaran. MATHEMA JOURNAL, 2(1), 32–39.
Ramadhani, W. P. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Komik Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. JUPITEK : Jurnal Pendidikan Matematika, 2, 77–86.
Setyaningsih, Harum Aris, Winarno, M. Hendi Nuryadi. (2016). Pengaruh Pengunaan Media Komik Digital Terhadap Minat Belajar PPKN Siswa Pada Kompetensi Dasae Mendeskripsikan Kasus Pelanggaran Dan Upaya Penegak HAM. Journal Ikatan Sarjana Pendidikan Indonesia (ISPI.3(2).
Sugiartinengsih, R. (2018). Penggunaan Media Komik Strip Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Ekplanasi Di SMAN 1 Sukahaji. Riksa Bahasa, 2(2), 187–194.
Suparmi. 2018. Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah. Journal Natural Science And Integration, 1(1), 62-68.
Survia, Panjaitan, R.G.P. & Titin. 2016. Pembuatan Media E-Komik Pada Sub Materi Zat Aditif. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran. 5 (7): 1-11.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review Untuk Identifikasi Platform Dan Metode Pengembangan Sistem Informasi Di Indonesia. IJIS: Indonesian Journal Of Information Systems, 1(2), 63-77.
Wahyuni, S.E., Suciatis., Puguh K., (2013). Pembelajaran Biologi Model Poe (Prediction, Observation, Explanation) Melalui Laboratorium Riil Dan Laboratorium Virtuil Ditinjau Dari Aktivitas Belajar Dan Kemampuan Berpikir Abstrak. JURNAL INKUIRI. 2(3), 269-278.
Wahyuningsih, A. N., (2012). Pengembangan Media Komik Bergambar Materi Sistem Saraf Untuk Pembelajaran Yang Menggunakan Strategi PQ4R. Journal Of Innovatife Science Education. 1(1), 19-27.
Wulan, I.S., Purwati, K.S., Popo, M.K, (2020). Belajar Virus Dengan Komik: Pengaruhnya Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar (Studi Eksperimen Di Kelas X MAN Tasikmalaya Tahun Ajaran 2019/2020). Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 5 (2), 70-83.
Copyright (c) 2023 BIO-EDU: Jurnal Pendidikan Biologi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article shall be assigned to BIO-EDU: Jurnal Pendidikan Biologi and Departement of Biology Education, Universitas Timor as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
BIO-EDU journal and Departement Biology Education, Universitas Timor, and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions, or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in BIO-EDU are the sole and responsibility of their respective authors and advertisers.
Users of this website will be licensed to use materials from this website following the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.