Pengaruh Penggunaan Gagdet terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XII MIPA SMAN 5 Model Palu pada Mata Pelajaran Biologi

Main Article Content

Dinda Aprilya
Masrianih Masrianih
Manap Trianto

Abstract

Gadgets are small electronic devices that have special functions to download the latest information. The use of gadgets is not only limited to the entertainment aspect, but has also penetrated into the world of education, especially among students. This study aims to describe the effect of gadget use on the learning outcomes of students of class XII MIPA SMAN 5 Model Palu in Biology subject. This type of research is descriptive quantitative. The sample in this study were XII MIPA class students of SMAN 5 Model Palu as many as 55 students using purposive sampling technique. Data collection techniques using questionnaires and documentation. Data analysis techniques were performed with normality test, simple linear regression test and F test. The results showed that there is a positive influence of gadget use on student learning outcomes at SMAN 5 Model Palu. Through hypothesis testing with the F test, the f-table is obtained at 4.02 so that f-count = 28.238> f-table = 4.02 which means it has a significant effect.

Article Details

Section
Articles

References

Adi, H.I.S., Suwarno, & Innayah, R. (2020). Pengaruh Gadget terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Plumpang. Jurnal Oportunitas Unirow Tuban. 1(1): 1-6.

Astuti, D.P. & Sembiring, B. (2019). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 3 Kota Jambi. Scientific Journals of Economic Education. 3(2): 5-7. DOI: http://dx.doi.org/10.33087/sjee.v3i2.57

Chusna, P.A. (2017). Pengaruh Media Gadget pada Perkembangan Karakter Anak. ISSN: 2549-4244.

Dewanti, T.C., Widada, & Triyono. (2016). Hubungan Keterampilan Sosial dan Penggunaan Gadget Smartphone dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. 1(3): 126-131.

Hadijah. (2020). Pemanfaatan Gadget pada Pembelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Tanjung Jabung Barat. At-Ta’lim Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam. 2(1): 94–103.

Hadiono & Hidayati, N.A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII-D SMPN2 Kamal Materi Cahaya. Jurnal Pena Sains. 3(2): 77-84.

Haq, M.K. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Smartphone sebagai Sumber Belajar terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik Mata Kuliah Studi Fiqih Siswa. Tesis, Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Maliki Malang. Dipublikasi.

Hyangsewu, P., Islamy, M.R.F., Parhan, M., & Nugraha, R.H. (2021). Efek Penggunaan Gadget terhadap Social Behavior Mahasiswa dalam Dimensi Globalisasi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan. 14(2): 127–136.

Rahma, A., & Sandika, B. (2022). Pengaruh Smartphone terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Materi Sistem Ekskresi Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi. 3(1): 43–52.

Rachmawati, P., Amran, R., & Mohammad, J. (2017). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi Angkatan 2013 FKIP UNTAD pada Mata Kuliah Desain Media Pembelajaran. e- JIP BIOL. 5(1): 35-40.

Rahmandani, F., Tinus, A., & Ibrahim, M.M. (2018). Analisis Dampak Penggunaan Gadget (smartphone) terhadap Kepribadian dan Karakter (kekar) Peserta Didik di SMA Negeri 9 Malang. Jurnal Civic Hukum. 3(1): 18–44.

Samsudin, S. & Sukarismanti, S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Tugas dan Kearifan Lokal untuk Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Iisbud Sarea di Masa Pandemi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(6): 3786.

Subarkah, M.A. (2019). Pengaruh Gadget terhadap Perkembangan Anak. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan. 15(1): 125–139.

Wulansari, N.M. (2017). Didiklah Anak sesuai Zamannya: Mengoptimalkan Potensi Anak di Era Digital. Jakarta: PT Visimedia Pustaka.

Zega, B.R., & Harefa, A.R. (2023). Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 2 Gunungsitoli. Journal on Education. 6(1): 5357–536.