Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning untuk Memahami Teks Prosedural
DOI:
https://doi.org/10.32938/jbi.v4i1.147Keywords:
learning media, procedure texts, mobile learningAbstract
A mobile-learning based media is a learning media using android applications to deliver materials about the concept of procedure text for eighth graders of junior high school. The design model of Research and Development used is adapted from R2D2 and ASSURE to produce an efficient, attractive, and effective. Based on the results of product trials and field tests, it is evident that this learning media is able to foster enthusiasm or passion for student learning. This is because this learning media presents procedure text material along with interesting features to support the procedure text learning. The feature consists of sample procedure videos, online learning groups, KBBI online to search for word meanings, and quizzes to find out students' understanding.
References
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Handoyo, B. dan Suharto, Y. 2003. Aplikasi Multimedia untuk Pembelajaran Geografi. Malang: Geo Spektrum Press.
Heinrich, R., Molenda, M., dan Russell, J.D. 1982. Instructional Media and The New Technologies of Instruction. New York: John Wiley & Sons.
Knapp, Peter dan Megan Watkins. 2005. Genre, Text, Grammar Technologies for Teaching and Assessing Writing. Sidney: University of New South Wales Press Ltd.
O’Malley,C, dkk. 2003. Guidelines For Learning/Teaching/Tutoring in a Mobile Environment (Online), (http://www.mobilearn.org/download/ results /guidelines.pdf), diakses pada 7 November 2014.
Priyatni, Endah Tri. 2014. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.
Willis, Jerry W. 1995. A Recursive, Reflective Instructional Design Model Based on Constructivist Theory. Educational Technology, 35 (6): 5-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Penulis yang mengirimkan naskahnya pada Jubindo telah memahami ketentuan yang berlaku pada jurnal ini. Jika naskah tersebut diterbitkan, hak cipta artikel itu akan diserahkan kepada Jubindo dan Universitas Timor sebagai penerbit jurnal tersebut.
Hak cipta ini meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyiarkan artikel dalam berbagai bentuk media. Reproduksi sebagian atau keseluruhan isi jurnal ini dan segala yang melekat padanya haruslah dengan seizin Jubindo dan Universitas Timor.
Jubindo dan Universitas Timor, Dewan Editor, dan Reviewer berusaha menjamin agar tidak terjadi kesalahan atau penyimpangan dalam penyajian data dan pernyataan yang dikutip pada jurnal. Dalam hal naskah yang termuat berisi penghargaan pada pihak-pihak tertentu sebagai donatur atau sponsor, itu merupakan bagian yang terpisah dari Jubindo dan menjadi kepentingan penulis dengan pihak sponsor.
Semua artikel yang dimuat dalam jurnal ini bersifat Open Access dan bebas dibaca, diunduh, dan disebarluaskan oleh para pembaca selama tidak mengabaikan lisensi yang diacu oleh Jubindo: yaitu http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0