THE EFFECT OF LIFESTYLE POCKET MONEY AND ONLINE SHOPPING ON STUDENTS' CONSUMER BEHAVIOR

Authors

  • Margareta Diana Pangastuti Universitas Timor
  • Ernestina Lika Universitas Timor
  • Adi Faisal Aksa Universitas Timor

Keywords:

Pocket Money, Lifestyle, Online Shop and Consumer Behavior

Abstract

This study aims to determine the effect of pocket money, lifestyle and online shop on the consumer behavior of FEB students at Timor University. The results of the simple linear regression analysis state that, partially the pocket money variable has a significant effect on the student's consumer behavior variable as indicated by a significant level of 0.000 <0.05. Partially the Lifestyle variable has a significant effect on student consumer behavior as indicated by a significant level of 0.000 <0.05. Partially the online shop variable has a significant effect on student consumer behavior as indicated by a significant level of 0.000 <0.05. Simultaneously the pocket money, lifestyle and online shop variables have a significant effect on student consumer behavior as indicated by a significant level of 0.000 <0.05.

References

Afilla, Junaidi, & Asriyani. (2020). Pengaruh Online Shop Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Di Era Milenial. Jurnal Afilla, 1, 1–19.

Agustini, N. K. D. A. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Membeli Di Online Shop Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Angkatan Tahun 2012. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(1), 127. https://doi.org/10.23887/jjpe.v9i1.19997

Aksa, A. F., & Manane, D. R. (2021). Anggaran Pendapatan Universitas Dalam Perspektif Pengelolaan Dan Pemanfaatannya. Inspirasi Ekonomi : Jurnal Ekonomi Manajemen, 3(2), 49–61. https://doi.org/10.32938/jie.v3i2.1574

Aini, P. N., & Rahayuningsih, S. (2024). Pengaruh Literasi Keuangan, Pendapatan Dan Ga

ya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pekerja Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Enam-Enam Kendari, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.572349/neraca.v1i2.163%0Ahttps://jurnal.kolibi.org/index.php/neraca/article/view/163

Alfarid, E., Rahman, M. A., & Abdullah, W. (2023). Hedonis Remaja Terhadap Proses Dengan Perilaku Konsumtif Sebagai. 4(3), 19–31.

Alzikri, M. R., & Susanti, F. (2023). Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup, Terhadap Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Produk Second Pada Toko Pakaian Bekas Cowboy Collection Di Air Tawar Padang Di Era Pandemic Covid-19. SAMMAJIVA: Jurnal Penelitian Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 58–72.

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. Jurnal Pilar, 14(1), 15–31.

Arikunto, (2002). (n.d.).

Armelia, Y., & Irianto, A. (2021). Pengaruh Uang Saku Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Jurnal Ecogen, 4(3), 418. https://doi.org/10.24036/jmpe.v4i3.11509

Arohman, A., & Vianda, N. C. (2020). ANALISIS PENGARUH ONLINE SHOP TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF PADA MAHASISWA FEB UMPRI (Studi Kasus Pada Mahasiswa Angkatan 2016). Jurnal Ilmiah Ekonomi Manajemen: Jurnal Ilmiah Multi Science, 11(2), 134–145. https://doi.org/10.52657/jiem.v11i2.1279

Athallah, M. F., & Asbara, N. W. (2023). Faktor – faktor yang mempengaruhi perilaku konsumtif masyarakat nelayan kelurahan barombong kecamatan tamalate kota makassar. Akuntatansi Dan Mnajemen, 1(1), 118–131. https://e-jurnal.nobel.ac.id/index.php/manuver/article/view/3869

Dany1, A. S. R., & Ari Susanti2. (2023). PENGARUH PENDAPATAN, LITERASI KEUANGAN DAN KONTROL DIRI TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA DI SURAKARTA. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 2 no 4, 453–464.

Dewi, R. (2021). Pengaruh Kemampuan Kerja, Motivasi Dan Pengembangan Karier Terhadap Kinerja Karyawan Pt. Bina Buana Semesta. JEBI) Jurnal Ekonomi Bisnis Indonesia, 16(1), 21. www.jurnal.stiebi.ac.id

Dheku, M. E., & Goa, L. (2023). Pengaruh Online Shop pada E-Commerce Lazada Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pastoral di Asrama Paulus. In Theos : Jurnal Pendidikan Dan Theologi, 3(12), 322–329. https://doi.org/10.56393/intheos.v3i12.1938

Elisabeth L. Binabu; Dominikus K. Duli ; Desmon Redikson Manane. (2023). PENGARUH GAYA HIDUP, COUNTRY OF ORIGIN DAN CITRA MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SEPEDA MOTOR HONDA. Inspirasi Ekonomi : Jurnal Ekonomi Manajemen, 5(3), 207–215. https://doi.org/http://doi.org/10.32938/ie.v5i3.5471

Fariastuti, I. (2018). Online Shop Sebagai Cara Belajar Di Kalangan Mahasiswa Angkatan 2018 Fikom Updm (B). Jurnal Pustaka Komunikasi, 1(2), 246–256. http://journal.moestopo.ac.id/index.php/pustakom/article/view/705%0Ahttp://journal.moestopo.ac.id/index.php/pustakom/article/viewFile/705/392

Farida, L., & Kurniawan, R. Y. (2022). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumsi Yang Dimediasi Oleh Kontrol Diri. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 146. https://doi.org/10.33603/ejpe.v10i2.6870

Fauzziyah, N., & Widayati, S. (2020). Pengaruh Besaran Uang Saku dan Lingkungan Teman Sebaya terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas Ivet. Journal of Economic Education and Entrepreneurship, 1(1), 24. https://doi.org/10.31331/jeee.v1i1.1224

Fitri, N. A., & Basri, H. (2021). Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumen Pada Generasi Milenial Di Era Pandemi Covid-19 Dengan Pengetahuan Ekonomi Sebagai Variabel Moderasi. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan …, 9(2), 183–192. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/er/article/view/1329%0Ahttps://jurnal.unived.ac.id/index.php/er/article/download/1329/1138

Ghozali. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Noach Cafe And Bistro. Agora, 7(2), 1–5. https://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-bisnis/article/view/8734/7880

Hidayat, R. N. (2023). Pengaruh Uang Saku Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Siswa. Journal of Business Education and Social, 4(1), 57–64.

Irmawati Manalu, D. S. (2023). PENGARUH PERGAULAN TEMAN SEBAYA TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA PROGRAM PENDIDIKAN EKONOMI UNIVERSITAS HKBP NOMMENSEN MEDAN TAHUN 2023 Pendidikan Ekonomi , Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendikan , Universitas HKBP Nommensen Email : Irmawati Manalu ( ir. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 4(2), 100–108.

Isnawati. (2019). Online Shop (Studi Kasus Budaya Komsumtif Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Makassar). 1–103.

Julita, E., Idwal, ), Yustati, H., Ekonomi, F., Islam, B., Islam, U., Fatmawati, N., & Bengkulu, S. (2022). Konsumtif Mahasiswa Muslim. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(03), 2953–2957. http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v8i3.6775

Luas, G. N., Irawan, S., & Windrawanto, Y. (2023). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 1–7. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p1-7

Mahendra, R. A., & Hanifa, N. (2023). Pengaruh Pendapatan Orang Tua dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa. INDEPENDENT: Journal Of Economics, 3(1), 117–126.

Manalu, D., & Johanna Roshinta. (2021). Pengaruh Gaya Hidup Dan Pendapatan Terhadap Keputusan Pembelian Starbucks Coffee Di Center Point Medan. Jurnal Ilmu Sosial Dan Politik, 1(2), 173–189. https://doi.org/10.51622/jispol.v1i2.416

Noni Rozaini. (2020). Pengaruh Pengelolaan Uang Saku Dan Modernitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Medan Stambuk 2018. Jurnal Manajemen Bisnis Eka Prasetya : Penelitian Ilmu Manajemen, 6(2), 1–8. https://doi.org/10.47663/jmbep.v6i2.59

Rismayanti, & Oktapiani. (n.d.). Pengaruh Uang Saku dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Teknologi Sumbawa. 2019, 31–37.

Risnawati, Mintarti, W., & Ardoyo. (2018). Pengaruh pendidikan ekonomi keluarga, gaya hidup, modernitas individu, dan literasi ekonomi terhadap perilaku konsumtif siswa. Jurnal Pendidikan, 3(4), 430–436.

Rozaini, N., & Harahap, S. N. (2019). Pengaruh Mata Kuliah Ekonomi Syariah Dan Uang Saku Terhadap Perilaku Konsumtif. Niagawan, 8(3), 223. https://doi.org/10.24114/niaga.v8i3.15581

Rozaini, N. R. (2021). Pengaruh Online Shop Dan Kelompok Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2017 Universitasnegeri Medan. Niagawan, 10(1), 102. https://doi.org/10.24114/niaga.v10i1.23664

Sabrudin, D., & Suhendra, E. S. (2019). Dampak Akuntabilitas, Transparansi, dan Profesionalisme Paedagogik Terhadap Kinerja Guru di SMKN 21 Jakarta. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, Vol.4(No.1), h.45.

Slamet, R., & Wahyuningsih, S. (2022). Validitas Dan Reliabilitas Terhadap Instrumen Kepuasan Ker. Aliansi : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 17(2), 51–58. https://doi.org/10.46975/aliansi.v17i2.428

Sudarta, H. A., Siregar, I., & Purnami, S. (2022). Pengaruh Pendapatan, Gaya Hidup, Dan Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Konsep Konferensi Nasional Social Dan Engineering Polmed, 3(1), 53–63.

Sulaiman, S., Nurfitrah Lubis, L., & Aditya, R. (2021). Analisis Pengaruh Penerimaan Peserta Didik Baru Melalui Sistem Zonasi Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 52. https://doi.org/10.26418/jppkn.v2i1.44825

Supardi, (2005). (n.d.).

Umar, D. H. (1999). metode penelitian untuk skripsi dan tesis bisnis.

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Diana Pangastuti, M., Lika, E., & Faisal Aksa, A. (2025). THE EFFECT OF LIFESTYLE POCKET MONEY AND ONLINE SHOPPING ON STUDENTS’ CONSUMER BEHAVIOR. Inspirasi Ekonomi : Jurnal Ekonomi Manajemen, 7(2), 336–347. Retrieved from https://jurnal.unimor.ac.id/index.php/JIE/article/view/9842

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.