IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR OPERASI PENGURANGAN BILANGAN CACAH
Main Article Content
Abstract
This study aim was to improve the learning results of chopping numbers operation through realistic mathematics learning in one Elementary School at Cipondoh-Tangerang City. This is a Class Action Research according to Kemis model, as many as 3 cycles. The research subjects were 27 students. The results of the study showed that there was an increase in the KKM value. In the first cycle with a student KKM percentage value reaching 52%. The second, increasing in KKM was 69.2%. While the third was 85.2%. The realistic mathematical approach can also improve student learning activities, on the average score of 2.5 or 63% in the first cycle, to 3.0 or 75% in the second cycle, and continues to increase to 3.5 or 87% in the third cycle. Based on the study result, it can be concluded that learning through realistic mathematic learning can improve the mathematics learning results of chopping numbers.
Article Details
RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika
References
Ahmadi, I. K., & Amri, S. (2014). PengembangandanModelPembelajaranTematik Integratif. Jakarta: Prestasi Pustakaraya
Ahmad, F. (2001). PendidikanMatematikaRealistik:SuatuTantangandan Harapan.Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Realistik, 2001. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Ariyadi, W. (2011). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Asmin.(2003). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik dan Kendala yangMuncul di Lapangan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 44(9). Jakarta: KemenDikBud.
Aqib, Z. (2006). PenelitianTindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.
Fauziyyah, D. (2015). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik padaMateri Pengelolaan Data. Skripsi. Sumedang: Universitas Pendidikan Indonesia.
Hayati, S. (2009). Penggunaan Pendekatan Realistik untuk MeningkatkanPemahaman Konsep Pecahan. Skripsi. Sumedang: Universitas Pendidikan Indonesia.
Hisyam, Z., Munthe, B., & Aryani, S.A. (2008).Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insani Madani & CTSD.
Sutisna, A. P., Maulana, M., & Subarjah, H. (2016). Meningkatkan Pemahaman Matematis melalui Pendekatan Tematik dengan RME. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 31-40. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Nurhayati, T. (2010). Penerapan Pendekatan Matematika Realistik dalam Meningkatkan Pemahaman SiswaMengenai Soal Cerita KPK dan FPB di KelasV Sekolah Dasar Negeri CipelangKecamatan Ujungjaya Kabupaten Sumedang. Skripsi. Sumedang: Universitas Pendidikan Indonesia.
Sari,W. (2015). Pengaruh PendekatanRealistic Mathematics Education terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa pada Materi Keliling dan Luas Lingkaran. Skripsi. Sumedang: Universitas Pendidikan Indonesia.
Soedjadi. (2001). Pembelajaran MatematikaRealistik: Pengenalam Awal dan Praktis. Makalah pada Workshop pengembangan pembelajaran RME untuk SD, 2001. Yogyakarta: PPPG Matematika.
Sukamto. (2004). Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jakarta: DepDikNas.
Supinah. (2008). Pembelajaran Matematika SD dengan pendekatan kontekstual dalam melaksanakan KTSP. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga kependidikan Matematika.
Zamroni. (2000). Paradigma Pendidikan Masa Depan. Yogyakarta: Bigraf Publishing.