Efektifitas Penggunaan Media Kartu Bilangan Pada Materi Operasi Bilangan Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar

Main Article Content

Febby Noorlyanna Zhakilla

Abstract

This study aims to see the effectiveness of using number cards in integer operations to increase learning motivation at SMP Negeri 1 Purwaanegara. This type of research is classroom action research (CAR) using the LAPS-Heuristic learning model. The number of subjects in this study were 64 students, to obtain data in this study the researchers collected data by giving tests, interviews and questionnaires. For the use of the subject in each data collection technique, it will be different where for filling out the questionnaire using all subjects, namely 64 students and for the interview the researcher uses as many as 9 students as the subject where the researcher chooses the subject based on the high level of 3 students, low 3 students and medium 3 students. This research consists of two cycles, cycle I and cycle II, where each cycle will consist of 2 meetings. Based on the two cycles, it will be seen how the development of students' learning motivation towards the integer operations material in each cycle that has been carried out. Thus the results show that there is an increase in students' learning motivation after using integer cards which is indicated by the results of 75,14%.


Keywords: Motivation, Number Card, Number Operation

Article Details

Section
Articles

References

Depdiknas .2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.
Adiarta, I. G. M., Candiasa, I. M., & Dantes, G. R. (2014). Pengaruh Media kartu Bilangan Terhadap Hasil Belajar TIK Ditinjau Dari Kreativitas Siswa Kelas VIII Program Studi Penelitian dan Evaluasi Pendidikan , Program Pascasarjana. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1).
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958
Annuuru, T., A., Johan, R., C., & Ali, M. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Treffinger. Edutcehnologia, 3(2), 136–144. https://ejournal.upi.edu/index.php/edutechnologia/article/view/9144
Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi Diri (Pengaturan Diri) Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 184. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9454
Gea, S. (2021). Penggunaan Media Kartu Bilangan Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Siswa Kelas I SD Negeri 078014 Safusi. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 10–17. https://doi.org/10.33369/juridikdas.4.1.10-17
Herawati, E. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Domino Matematika Pada Materi Pangkat Tak Sebenarnya Dan Bentuk Akar Kelas Ix Smp Negeri Unggulan Sindang Kabupaten Indramayu. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 66. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.254
Mulyasni. (2016). 361 Permainan Kartu Bilangan, Motivasi Belajar Matematika Mulyasni. 5(November), 361–367.
Mulyati, T. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar (Mathematical Problem Solving Ability of Elementary School Students). EDUHUMANIORA: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 1–20.
Nasrah, A. M. (2020). Analisis Motivasi Belajaar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213.
Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Fisika. MAGISTRA: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101–109. https://doi.org/10.35724/magistra.v6i2.1801
Saragih, A. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Kartu Bilangan Di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 213–220. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.457
Sardiman. 2016. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers
Slameto. 2015. Metode Mengajar dan Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Suratman, A., Afyaman, D., & Rakhmasari, R. (2019). Pembelajaran berbasis TIK terhadap hasil belajar matematika dan motivasi belajar matematika siswa. Jurnal Analisa, 5(1), 41–50. https://doi.org/10.15575/ja.v5i1.4828