Analysis of Middle School Students' Learning Styles for Differentiated Learning in Mathematics Lessons

Main Article Content

Azi Nugraha
Erlinda Isulis Marissa
Elly Rizeqia Fadilah

Abstract

The aim of this research is to obtain a description of students' learning styles in studying mathematics. Learning style questionnaires and in-depth interview methods were used in this qualitative descriptive research design. Thirty class VIII students from one of the middle schools in Majalengka Regency were used as research subjects. An interview guide and a Google form-based learning style questionnaire were used as research instruments. The data analysis approach used is data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the analysis show that 17% of Class VIII students in one of the middle schools in Majalengka Regency have a kinesthetic learning style, 53% have a visual learning style, and 30% have an auditory learning style. These findings indicate that the visual learning style is the most common type of learning. To develop differentiated learning, teachers and schools must consider the different learning styles and needs of students.

Article Details

Section
Articles

References

Alhafiz, N. (2022). Analisis Profil Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi di SMP Negeri 23 Pekanbaru. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(8), 1913–1922.
Amin, A., & Suardiman, S. P. (2016). Perbedaan Prestasi Belajar Matematika Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar dan Model Pembelajaran. Jurnal Prima Edukasia, 3, 190–201.
Apipah, S., & Kartono. (2017). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Berdasarkan Gaya Belajar Siswa pada Model Pembelajaran Vak dengan Self Assessment. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 148–156.
Azizah, S. A., Usman, A., Fauzi, M. A. R. A., & Rosita, E. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa dalam Menerapkan Pembelajaran Berdeferensiasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 12.
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090.
Dewi, S. (2023). Analisis Profil Gaya Belajar Peserta Didik Dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Kelas 5a SD N Karanganyar Gunung 02 Semarang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9763–9773.
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2020). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 4(4), 1201–1211.
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 236–243.
Gray, R. (2020). Comparing the constraints led approach, differential learning and prescriptive instruction for training opposite-field hitting in baseball. Psychology of Sport & Exercise, 51(3), 101797.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Siswa dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 175–185.
Himmah, F. ., & Nugraheni, N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa untuk Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1).
Hockett, J. (2018). Differentiation Handbook: Strategies and Examples. The Tennessee Department of Education, 6(12).
Iskandar, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Report Text Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas IX.A SMP Negeri 1 Sape Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 123–140.
Jampel, I. N. (2016). Analisis Motivasi Dan Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 49(3), 109.
Latifah, D. . (2023). Analisis gaya belajar siswa untuk pembelajaran berdiferensiasi di Sekolah Dasar. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 68–75.
Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang: Universitas Negeri Padang.
Marwah, S. S., Syafe, M., & Sumarna, E. (2018). Relevansi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewantara Dengan Pendidikan Islam. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 5(1), 14–26.
Mayung, R. ., Tandiayu, W. ., Untu, Z., & Widajanti, A. (2023). Analisis Profil Gaya Belajar Peserta Didik Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pelajaran Matematika. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Tahun 2023.
Nafisah, J., Nuroso, H., Rasiman, R., & Suwarto, A. (2023). Analisis Penerapan Gaya Belajar dalam Pembelajaran Berdiferensiasi Peserta Didik Kelas III SDN Pedurungan Lor 02 Semarang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(2), 4749–4755.
Ningrat, S. P., Tegeh, I. M., & Sumantri, M. (2018). Kontribusi Gaya Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 257–264.
Nurhayati, E. (2017). Penerapan Scaffolding untuk Pencapaian Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 3(1), 21–26.
Pertiwi, I., Marlina, L., & Wiyono, K. (2023). Analisis Profil Gaya Belajar Peserta Didik Sebagai Data Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas VII. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 8173–8177.
Rahmawati, A. ., Untari, M. F. ., & Prasetyowati, D. (2023). Analisis Profil Gaya Belajar Peserta Didik guna Menerapkan Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2).
Subhan. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru Menerapkan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Mewujudkan Merdeka Belajar Melalui Lokakarya Di Smpn 3 Pontianak. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 7(1), 48–54.
Sugiyono, S. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif Kuantitatif Dan R&D. CV Alfabeta.
Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA pokok bahasan tanah dan keberlangsungan kehidupan di Kelas IXb semester genap SMPN 4 Monta tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94.
Wulandari, A. . (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3).
Zagoto, M. (2019). Perbedaan Individu dari Gaya Belajarnya serta Implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 259–265.
Zelllatiifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). Tipe penelitian deskripsi dalam ilmu komunikasi. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(2), 83–90.