PELATIHAN MENULIS PUISI DENGAN MEDIA GAMBAR PADA SISWA KELAS VII SMP NEGERI KOTA BARU KEFAMENANU
Main Article Content
Abstract
The dedication entitled “The Training of Poetry Writing using picture to Grade Seven of SMPN Kota Baru Kefamenanu”. This activity aimed to provide knowledge and explaination to students in SMPN Kota Baru Kefamenanu about the procedure to create a poetry using picture; improve students' creativity in writing poetry using picture; and motivate students regarding the importance of the writing, and develop literature like poetry. The targets of this dedication activity were 30 students in SMPN Kota Baru Kefamenanu. This training was implemented through two methods, there are communicative method and action method. Communicative method was used to explain the topics like essence of poetry, and how to create poetry. Action method was used to practice writing a poetry based on observation results of the provided picture. The anthusiasm from the participants, the supports from the head masters and co-teachers, and the financial support from LPPM are helpful in accomplishing this dedication. As a result, the ability of students of grade VII in SMPN Kota Baru Kefamenanu in creating a poetry especialy using picture is at medium category with average score 67.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mengirimkan naskahnya pada Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat telah memahami ketentuan yang berlaku pada jurnal ini. Jika naskah tersebut diterbitkan, hak cipta artikel itu akan diserahkan kepada Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor sebagai penerbit jurnal tersebut.
Hak cipta ini meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyiarkan artikel dalam berbagai bentuk media. Reproduksi sebagian atau keseluruhan isi jurnal ini dan segala yang melekat padanya haruslah dengan seizin Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor.
Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Universitas Timor, Dewan Editor, dan Reviewer berusaha menjamin agar tidak terjadi kesalahan atau penyimpangan dalam penyajian data dan pernyataan yang dikutip pada jurnal. Dalam hal naskah yang termuat berisi penghargaan pada pihak-pihak tertentu sebagai donatur atau sponsor, itu merupakan bagian yang terpisah dari Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat dan menjadi kepentingan penulis dengan pihak sponsor.
Semua artikel yang dimuat dalam jurnal ini bersifat Open Access dan bebas dibaca, diunduh, dan disebarluaskan oleh para pembaca selama tidak mengabaikan lisensi yang diacu oleh Bakti Cendana: Jurnal Pengabdian Masyarakat: yaitu http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0.
References
Endraswara, Suwardi. 2005. Metode dan Teori Pengajaran Sastra. Yogyakarta: Buana Pustaka.
Pradopo, Rachmat Djoko. 2005. Pengkajian Puisi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Situmorang. 1983. Puisi Teori Apresiasi Bentuk dan Struktur. Ende-Flores: Nusa Indah.
Waluyo, Hermanj. 2002. Apresiasi puisi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.