Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Negeri Sekon Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel

Main Article Content

Lusisita Enjelita K Ruing
Ferdinandus Mone
Dominifridus Bone

Abstract

This research aims to describe students' mathematical problem solving abilities in the material on systems of linear equations in two variables (SPLDV) class VIII SMPN Sekon. This research was carried out in the odd semester of the 2023/2024 academic year in Sekon. The population in this study were all students in class VIII of Sekon State Middle School with a sample size of 22 students. The research instrument used was a test of conceptual understanding ability and mathematical problem solving ability. The research method used is a qualitative research design. Data were analyzed using data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Based on the research results, it can be concluded that students with high level problem solving abilities are students who can work on and explain again what has been done according to the existing problem solving stages, while students with medium level problem solving abilities are students who can work on half of the questions. given and can explain again according to the stages of the questions that have been worked on and for students with low level problem solving abilities, these are students who can only understand the problem in the question but cannot carry out the calculation process to the final stage or conclusion and are also not able to explain again what was said. already written

Article Details

How to Cite
Ruing, L. E. K., Mone, F., & Bone, D. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Negeri Sekon Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 9(3), 560–568. https://doi.org/10.32938/jipm.v9i3.7607
Section
Articles

References

Anisa, W.N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistic Untuk Siswa Smp Negeri DiKabupaten Garut. jurnal pendidikan dan keguruan, 1(1)
Budiyono. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surakarta: UNS Press.
Departemen Pendidikan Indonesia (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Jakarta: Balai Pustaka.
Dwi Prastiwi Mery & Tutut Nurita. 2018. Kemampuan Pemecahan Masalah. ejurnal-pensa. 98-103
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458.
Fatmawati, H. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya Pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, Vol:2 No: 9 November 2014.
Febriyanti, C. & A. Irawan. 2017. Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 6(1):31-41.
Fitri A, Sutirna, & Rafiq Z. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi segiempat dan segitiga, Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol. 12, No. 1 April 2021
Fitri, R., Helma, & Syarifuddin, H. (2014). Penerapan Strategi The Firing Line pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batipuh. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).
Fitria, N. F., Hidayani, N., Hendriana, H., & Amelia, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP dengan Materi Segitiga dan Segiempat. Edumatica, 49-57.
Hamzah, dkk. 2014. Variabel Penelitian dalam Pendidikan dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Ina Publikatama.
Ishak, S., & Irmayanti (2018). Perbandingan Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematika Pada Peserta Didik Laki - Laki dan Perempuan Kelas VIII A SMP NEGERI 4 MAMUJU. Jurnal Pendidikan PEPATUDZU. Vol. 14, No. 2, Nopember 2018
Karlimah. (2010). Pengembangan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan masalah serta Disposisi Matematis Mahasiswa PGSD melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Pendidikan, 11(4), 51–60.
Lahinda, Y., & Jailani. (2015). Analisis Proses Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Riset Pendidikan Matematika.
Lestanti, M. M., Isnarto, I., & Supriyono, S. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Karakteristik Cara Berpikir Siswa dalam Model Problem Based Learning. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1).
Maryam, Siti & Abdul Haris Rosyidi. 2016. Representasi Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Open Ended Ditinjau dari Kemampuan Matematis. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Volume 1. Nomor 5.
Ma’sum, Ali. 2013. Profil Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Lengkung. (Online), (http://ejurnal.stkipjb.ac.id/index.php/AS/article/vi ewFile/197/133, diakses 10 mei 2014).
Merry & Tutut. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa Kelas VII SMP. e-journal-pensa. Volume 06 Nomor 02 Tahun 2018, 98-103
Netriwati. (2016). Analisis Kemampuan Mahasiswa Dalam Pemecahkan Masalah Matematis Menurut Teori Polya. Al-Jabar 7, no. 2
Polya, G. 1973. How to Solve it. New Jersey: Princeton University Press.
Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada materi SPLDV Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207–215.
Rahmmatiya, R., & Miatun, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Resiliensi Matematis Siswa SMP. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 187-202. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/teorema/article/view/3619
Saad, N. S & S. S. Ghani. 2008. Teaching Mathematics In Secondary Schools. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Santrock, J. W. 2009. Psikologi Pendidikan Edisi 3 Buku 2. Terj. Diana Angelica. Jakarta: Salemba Humanika. (Buku asli diterbitkan 2008).
Sumardyono. (2011). Pengertian Dasar Problem Solving. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika (PPPPTK Matematika). Diperoleh 29 September 2011.
Sumarmo. (2013). Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematika serta Pembelajarannya. Jurusan Pendidikan Matematika: FMIPA UPI
Yetri, Oktaveni, et al. (2019). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Dan Self Efficacy Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3 (4), 20–28, doi:10.31004/basicedu. v3i4.249
Zulfitri, et al. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Setelah Pembelajaran Dengan Pendekatan Meas Pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel. Jurnal Gantang, Vol 4, No.1, 2019.